Örkényi Antal

Örkényi AntalA Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakán 2004-ben végzett. 1986-1995 között a Pannónia Filmstúdióban — a Magyar Televízió számára — báb-, gyurma és papírkivágásos technikával készült animációs filmsorozatok animátora. 1996-ban rövidfilmje részt vett az Annecy Animációs Filmfesztiválon, a MediaWave Fesztiválon, a Budapesti 30. Filmszemlén, a pécsi Laterna Magica Fesztiválon, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, a párizsi Magyar Intézet Magyar animációs filmek c. válogatásán, és vetítették a Canal+ televízióban. 1999-ben a budapesti Francia Intézetben Időgépek, imamalmok címmel nyílt önálló kiállítása. 2006-ban az I. Nemzetközi Spanyolnátha Küldeményművészeti Biennále fődíjasa. Ugyanebben az évben a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, 2007-ben pedig a Magyar Elektrográfiai Társaság is kiállítási fődíjjal jutalmazta. 2007-ben a győri IX. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennále, 2008-ban a XXIV. Miskolci Grafikai Triennále kiállítója. A Magyar Universitas Program keretében megnyerte a SOTE Oktatási és Kutatási Központ aulája padlóburkolat tervének pályázatát. Művészeti tevékenysége mellett nemzetközi nagyvállalatok belső vizuális kommunikációs eszközeinek tervezője, kivitelezője.

Álmail-art


A mail art hálózatot teremt a hálózatban. Parazitaként telepszik a posta rendszerére. Felhasználja vagy generálja a hálózat eszközeit, és vagy láthatatlanul, vagy észrevehetően, de a rendszer eszközeivel felvértezve védetten fut rajta keresztül. Ha nem a hálózat tagja a címzett, a mail art kamikazeként tűnik el, és örökre elvész a feladó és a publikum számára.

A mail art nem válik azonnal publikussá. Mindig egy címzettje van — még ha láncban többen is megkapják. Valakihez megérkezik, és — talán később — archivált műként kiállítják. Nem a kiállítóterem a cél. A kiállítóterem egy helyszín, ahol a mail artot bemutatják, de nem mint aktív küldeményt, hanem mint befejezett műalkotást.

Kiállításra küldött mail artnak nincs valódi címzettje. Technikailag a kiállító, valójában a kiállítás nézői a címzettek. A kiállításra küldött mailart álmail art. Egy mail art bőrbe bújt kiállítási tárgy. Olyan médium, amely úgy csinál, mintha postai küldemény lenne. Felhasználja a rendszer minden szükséges eszközét, és postai küldeményként jut el a kiállítóterembe.

Az álmail art a saját maga története. Ábrázolja azt a folyamatot, amelynek soha nem volt a része. Olyan, mint a falra vagy a vitrinbe szánt népművészeti tárgy, amelyet soha nem használtak eredeti funkciója szerint. Az álmail artot megtekintve megjelenik előttünk az a történet, amely akkor született volna meg, ha az álmail art valódi mail artként valódi célba ér. Akkor viszont nem nézhetnénk meg a küldeményt, és nem ismernénk meg a történetet.