HAász Ágnes

HAász ÁgnesBudapesten született 1951-ben. 1993-tól tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének, 1995-től a Magyar Grafikusművészek Szövetségének. 2001-es alapításától elnöke a Magyar Elektrográfiai Társaságnak. Egyéni kiállítása volt a budapesti Duna Galériában (2000) és a Ferencvárosi Pincegalériában (2005). 1995-ben és 2005-ben a tokiói Nemzetközi Mininyomat Triennále, 1994-től a krakkói Nemzetközi Nyomat Triennále kiállítója, ahol ’97-ben és 2003-ban Regulation Awards díjat kapott. A prágai 3. Európai Avantgarde Grafikai Triennále Ezüst díját nyerte el. (Fotó: Vargha János)

Üzenet a mail-artról...


A mail-art műfajával az 1990-es évek elején találkoztam Joseph Kadar (L'Kdar) jóvoltából, aki a rendszerváltást követően szinte berobbant a magyar művészeti életbe, s a már többször eltemetett műfajnak új vérkeringést adva  — utazó tárlatként — a budapesti Vasarely Múzeumban mutatta be mail art gyűjteményét. Az ő érdeme az is, hogy Magyarországon, Álmosdon mail art múzeum nyílt ...

A művészek által készített, bélyegektől, pecsétektől, képektől, fotóktól, jelektől, feliratoktól zsúfolt különféle méretű borítékok kavalkádja óriási hatással volt rám....megfogott a a műfaj játékossága, megérintett újból a művészi szabadság szele...szinte azonnal munkához láttam, és Kadartól kapott kanadai, quebeci nemzetközi pályázatra — melynek „ A mező" volt a témája —  színes fénymásolón készült borítékokat küldtem, amit el is fogadott a zsűri. A sikeren felbuzdulva a Kadar által meghirdetett újabb nemzetközi kiállításra is beneveztem...

A nyugati világban is újból felszínre került a búvó patakként csörgedező mail art, és egyre sűrűbben érkeztek a pályázatok, kiírások...

Majd 1992-től részt lehetett venni a Kaposvárott elindult Közép-Európai Képeslap pályázatán, mely a közép-európai rendszerváltástól megérintett régióbeli művészvilág véleményének aktuális „groteszk" üzeneteivel — mint annak idején az „átkosban" —  újra politikai töltést kapott...
Az 1995-ben itt fődíjas miskolci Vass Tibor egyre jelentősebb mail art akcióinak lehetünk tanúi, aki a Magyar Posta és a Közlekedési Minisztérium intézményeinek bevonásával az „ellenség", a „cenzúra", az ellenőrzöttség fegyverének élét véve, a kapcsolatrendszerek újabb hálóját szövögetve a Miskolci Operafesztiválhoz kötődő Bartók+....e-mail projektjein át elérkezve a spanyolnatha internetes szövetébe integrálva indította újra küldeményművészeti rendezvényeit...
...amíg van mondanivalója a művészetnek, amíg a művészek üzenni akarnak, játékos kedvűek, szeretnek kísérletezni, és ameddig létezik posta, addig a mail art sem fog eltűnni, ...az elmúlt évtizedek során bebizonyosodott számtalanszor, hogy megújuló életképességgel, rendelkezik ...
Számomra mindig izgalmas, emberi-művészi kapcsolatok hálóját jelenti.


Budapest, 2008. szeptember 9.